Tarnów wiadomości. Koszulka do szybkiej komunikacji z pacjentem. To pomysł 20-letniej studentki PWSZ w Tarnowie Magdaleny Robak. Finał prestiżowego konkursu Queen Silvia Nursing Award Poland odbędzie się 9 grudnia w Warszawie. Tarnowska studentka pielęgniarstwa zdobyła głosy, które umożliwiły awans do ścisłej czołówki.
Jak czytamy na oficjalnej stronie konkursu, pomysł polega na przygotowaniu koszulek z nadrukowanymi piktogramami oznaczającymi informacje, które najczęściej starają się przekazać pacjenci (tzw. pierwszej potrzeby). Znajdują się na niej m.in.: uproszczona skala oceny bólu, znak łóżka, toalety oraz emotikon oznaczający, że coś jest nie w porządku.
Autorem projektu koszulki jest Piotr Barszczowski.
Pomysł narodził się po zobaczeniu relacji o tematyce utrudnionej komunikacji z pacjentem osoby związanej bezpośrednio z medycyną na Instagramie. Pomyślałam wtedy nad stworzeniem czegoś, z czego sama mogłabym korzystać w pracy, a co poprawiłoby komfort zarówno personelu jak i chorych.
Zauważyłam, że pielęgniarki m.in. na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym często ubrane są w T-shirty z różnorakimi napisami. Niewielki napis mógłby być dla niektórych osób nieczytelny, jednak piktogramy mogłyby pomóc. Myśląc nad tym czego najczęściej potrzebowali pacjenci, gdy stałyśmy przy ich łóżkach stwierdziłam, iż kilka zrozumiałych obrazków w zupełności wystarczy. Reszta należy już do nas – tłumaczy Magdalena Robak, autorka koncepcji.
Pomysł dotyczy ułatwienia (lub niekiedy umożliwienia) pozawerbalnej, utrudnionej komunikacji z pacjentem. Najczęściej problem ten dotyka osób starszych, cierpiących na demencję. Dzięki noszeniu piktogramów w bardzo widocznym miejscu przez personel, możliwe stanie się szybkie wskazanie odpowiedniego obrazka, a co za tym idzie – zrozumienie pacjenta w znacznie krótszym czasie, który w wielu sytuacjach jest kluczowy.
Zdecydowaną korzyścią jest znaczne ułatwienie lub umożliwienie komunikacji z pacjentem. Pielęgniarka nie musiałaby domyślać się co chory ma na myśli, najważniejsze informacje szybko mógłby przekazać poprzez wskazanie odpowiedniego obrazka.
Kontakt udałoby się więc nawiązać w krótszym czasie, co z pewnością poprawiłoby komfort pacjentów. Wiele osób starszych posiada protezy zębowe, o których założenie nie musiałyby się martwić chcąc coś powiedzieć.
Chorzy z demencją także z pewnością doceniliby to rozwiązanie, ponieważ trudności komunikacyjne dotyczą najczęściej właśnie tej grupy pacjentów i pacjentek. Jest to również dobre rozwiązanie dla osób niesłyszących oraz nieporozumiewającym się w języku polskim.
Źródło: PWSZ w Tarnowie, Queen Silvia Nursing Award Poland
Fot. Archiwum prywatne Magdaleny Robak