17-letni Maciej Gładysz, utalentowany kierowca z Tarnowa, w sezonie 2026 dołączy do prestiżowej serii FIA Formula 3, będącej jednym z kluczowych etapów na drodze do Formuły 1. Polak będzie reprezentował barwy renomowanego francuskiego zespołu ART Grand Prix, który w przeszłości wprowadził do F1 takie gwiazdy, jak Lewis Hamilton, George Russell czy Charles Leclerc. Sezon 2026 obejmie dziesięć weekendów wyścigowych towarzyszących Grand Prix Formuły 1, a wszystkie sesje w Polsce pokaże na żywo stacja Eleven Sports.
Szybka droga na szczyt
Dla podopiecznego Akademii Motorsportu Orlen będzie to dopiero trzeci sezon za kierownicą bolidu jednomiejscowego, co czyni jego awans do FIA Formula 3 wyjątkowym osiągnięciem. Gładysz ma za sobą imponujące sukcesy: w 2024 roku zdobył tytuł drugiego wicemistrza hiszpańskiej Formuły 4 oraz mistrzostwo wśród debiutantów w Formula Winter Series. W tym roku triumfował w serii Eurocup-3 Spanish Winter Championship, a także wygrał w debiucie podczas pierwszej rundy Eurocup-3 na torze Red Bull Ring w Austrii.
Przed rozpoczęciem przygody z bolidami jednomiejscowymi, Gładysz przez dekadę odnosił sukcesy w międzynarodowym kartingu, co ukształtowało jego umiejętności i przygotowało do rywalizacji na najwyższym poziomie. „Awans do FIA Formuły 3 w barwach ART Grand Prix to spełnienie marzeń moich i całej mojej rodziny” – mówi Gładysz. „Jestem bardzo wdzięczny za tę szansę i dumny z dołączenia do tak utytułowanej ekipy. Nie mogę doczekać się pierwszych testów i rozpoczęcia nowego rozdziału w mojej karierze”.
ART Grand Prix: Kuźnia mistrzów
Zespół ART Grand Prix, założony 30 lat temu przez Freda Vasseura – obecnego szefa Ferrari w Formule 1 – to jedna z najbardziej utytułowanych ekip juniorskich w motorsporcie. Na koncie ma 23 tytuły w kategorii kierowców i 21 zespołowych. „Cieszymy się, że możemy powitać Macieja w ART Grand Prix w sezonie 2026” – podkreśla Sébastien Philippe, szef zespołu. „Maciej pokazał duży potencjał w Formule 4 i Eurocup-3. FIA F3 to znaczący krok naprzód, a my z niecierpliwością czekamy na współpracę, aby pomóc mu w dalszym rozwoju”.
Sezon FIA Formula 3 rozpocznie się w marcu na ulicznym torze w Melbourne, a kolejne rundy odbędą się m.in. w Bahrajnie, Monako, Barcelonie, na Red Bull Ringu, Spa-Francorchamps, Silverstone, Hungaroringu, Monzy i nowym torze ulicznym w Madrycie, gdzie zmagania zakończą się we wrześniu. Każdy weekend wyścigowy składać się będzie z sobotniego sprintu, niedzielnego wyścigu głównego, treningu i kwalifikacji.
Gładysz przesiądzie się z 270-konnego bolidu Tatuusa (Eurocup-3) na 380-konną Dallarę z silnikiem V6 Mecachrome, a także zmierzy się z nowymi dla siebie oponami Pirelli. Przygotowania rozpocznie już wkrótce podczas oficjalnych testów FIA F3 w Jerez de la Frontera, gdzie na początku roku wygrał wyścig w Eurocup-3.
Sukcesy Gładysza nie byłyby możliwe bez wsparcia sponsorów, takich jak PKN Orlen, Solbet, Bruk-Bet, Zen.com, Maxton Design, województwo Małopolskie, Polski Związek Motorowy oraz Akademia Motorsportu Orlen. „Chciałbym podziękować wszystkim partnerom, bez których ten krok nie byłby możliwy, a także polskim kibicom, których doping bardzo wiele dla mnie znaczy” – dodaje kierowca.
Młody tarnowianin nie kryje ambitnych planów: „W sezonie 2025 wiele się nauczyłem i pokazałem, że mam tempo, aby zrobić kolejny krok. Zawsze mierzę wysoko, dlatego chcę nadal ciężko pracować i rozwijać się jako kierowca”. Jego debiut w FIA Formula 3 to kolejny etap na drodze do realizacji marzeń o Formule 1, a Polska zyskała kolejnego reprezentanta w elicie światowego motorsportu.
Źródło: MG Racing Team