Tarnów wiadomości. Wernisażem z udziałem autora prac otwarto wystawę „Miodem płynące”. Z pomocą swoich porcelanowych dzieł, Stanisław Brach, tworzy dialog pomiędzy naturą i cywilizacją. Inspiracją dla artysty były pszczoły, a właściwie ich geometryczne struktury, które są motywem przewodnim prezentowanych prac.
Wystawa „Miodem płynące” jest tym samym wyrazem zainteresowania artysty szeroko pojętą problematyką ekologii i ochrony środowiska.
Stanisław Brach pokazuje nie tylko piękno pszczelich wytworów, lecz zwraca także uwagę na kruchość ich życia. Jest to wyraźnie widoczne w działaniach performatywnych artysty, kiedy tworzy on szklany sarkofag dla martwych pszczół – pisze o wystawie Bogusław Hynek, kurator.
Stanisław Brach urodził się w 1972 roku w Gorlicach. Jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. To absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 2000 roku oraz Technikum Ceramicznego w Łysej Górze (1987-1993). W 2014 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Jest laureatem nagrody Rektora ASP w Warszawie (2011), stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014) za projekt artystyczny „Dwie przestrzenie”. Finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016 oraz złotego medalu za prace Miodem płynące na 45 Apimondia 2017, International Apicultural Congress, Istambuł, Turcja. Organizator kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, uczestnik wielu plenerów i konkursów międzynarodowych m.in. we Włoszech, Japonii i Tajwanie i 46 Apimondia 2019, International Apicultural Congress, Montreal, Kanada. Prace w zbiorach Muzeum Rzeźby Współczesnej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech, New Taipei City Yingge Ceramics Museum w Tajwanie, w Pałacu Sztuki we Lwowie oraz w zbiorach prywatnych.
fot. Przemysław Sroka/CSM